Saturday, October 10, 2009

MESRA PELANGGAN (CAWANGAN MERSING)


Senyuman manis,peramah serta memahami kehendak pelanggan merupakan rahsia kejayaan satu-satu perniagaan tidak kira perniagaan itu kecil ataupun besar. Banyak yang tidak menyedari kejayaan sebenar satu-satu cawangan itu kerana sikap mesra pelanggannya yang amalkan semasa berurusan di kaunter.

Disini saya ingin kita berkongsi dengan rakan-rakan bagaimana pihak kakitangan Cawangan HPA Mersing menerapkan nilai mesra pelanggan di dalam urusan kerja hariannya.
Saya mengucapkan tahniah dan terima kasih kepada Pengurus Cawangan Mersing En Farid yang memahami kehendak pelanggan contohnya saya PSD Bagi Kawasan Kuala Rompin.

Sebagai kakitangan kerajaan waktu balik melebihi Jam 5.30 ptg, sampai dirumah kira-kira jam 6.00 ptg. dan bertolak ke Mersing jam 6.15 ptg tetapi dengan kerjasama dan pertolongan pihak HPA Mersing saya tidak menjadi masalah untuk mendapatkan barangan HPA. Inilah seharusnya menjadi contoh yang baik kepada semua cawangan kerana memahami masalah rakan niaga yang memerlukan stok apabila diperlukan.

Adakah semua cawangan bersikap sedemikian?

Tidak semua begitu, saya seorang PSD pernah mendapat layanan yang kurang memuaskan daripada kakitangan cawangan.Malah untuk menunggu atau melewatkan sedikit masapun sudah menjadi masalah, kadang-kadang ada memberi layanan sambil lewa malah menarik muka masam apabila saya berurusan dengannya. Bukan itu sahaja dengan pakaian yang tidak melambangkan identiti HPA.

Bersikap keras dan tegas terhadap rakan sekerja dihadapan pelangan bukan tindakan yang baik.
Bagi saya sebagai Pemimpin dan PSD Rompin ingin memberi nasihat kepada semua Pengurus cawangan supaya prihatinlah kepada keperluan pengguna,jangan pentingkan diri sendiri, pandai-pandailah melayan kerenah pelanggan supaya tidak terjejas imej cawangan keseluruhannya.

(dipetik daripada http://hparompin.blogspot.com/ )

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.